ZIEKTEBEELD

Lumbale Stenose

In de meeste gevallen wordt lumbale spinaalstenose veroorzaakt door een normale slijtage in combinatie met het ouder worden.

Wanneer de openingen in de wervelkolom vernauwen, blijft er minder plaats over voor de zenuwen. Hierdoor worden de zenuwen tegen het bot gekneld, ontsteken ze en veroorzaken ze uiteindelijk veel pijn, waardoor stappen moeilijk wordt.

Wanneer u zich in deze toestand bevindt, is het mogelijk dat u gemakkelijker kunt stappen terwijl u op een winkelkar leunt. Vooruit leunen vergroot immers de openingen in de wervelkolom, waardoor er meer ruimte vrijkomt voor de zenuwen. Dit vermindert de knelling van de zenuw en verlicht de pijn in de onderste ledematen.

De diagnose wordt doorgaans gesteld via beeldvorming van de wervelkolom op basis van van een MRI-scan (beeldvorming door magnetische resonantie). Op een MRI kan uw arts zien of de openingen in de wervelkolom vernauwd zijn en of dat uw zenuwen aantast.

De behandeling wordt doorgaans gestart met nietoperatieve therapieën zoals niet-steroïdale medicatie, epidurale steroïdale injecties (“epiduraal” betekent boven het vloeistofzakje in het spinaal kanaal), en kinesitherapie om de stevigheid en de soepelheid te behouden.

Een operatie kan aanbevolen zijn als de klassieke behandelingsopties de pijn en de beperkte mobiliteit niet verlichten. Bij een operatie wordt doorgaans het bot en de ligamentaire opbouw weggenomen om opnieuw genoeg opening te voorzien in de wervelkolom zodat de zenuwen vrije baan hebben.